Иван Тотев промени отношението си към творците?

0
908
Иван Тотев и Цвятко Сиромашки, автор на недолюбваната от кмета маска на Борис Христов

Безспорно, събитието на седмицата, което развълнува голяма част от пловдивските творци и ги накара да усетят нов полъх в отношението им с градското ръководство, беше посещението на кмета Иван Тотев на годишната изложба в Дружеството на пловдивските художници. Освен, че връчи наградите в различните категории, той отдели повече от половин час време, за да разгледа картините, придружени от изкуствоведската лекция, която му изнесе председателят на Дружеството Снежана Фурнаджиева. Градоначалникът се реши да отпусне и средства за наградата на Вълчан Петров, който тази година събра еднакъв брой точки за първото място, заедно с Димитър Кирчев. Така се стигна и до импровизираното решение, да бъде учредена „награда на кмета“, която да се връчва ежегодно! До тук добре, но вероятно много от нас се питат, какво доведе до тази кардинална промяна?

Г-н кметът предприе резкият завой в посока на изкуството, след като четири години демонстративно неглижираше и подминаваше всички подобни събития, благодарение на няколко фактора. Основна роля в разчупване на арктическите ледове, които се бяха настанили в отношенията между групата на творците и кметовете изигра председателят на Дружеството Снежана Фурнаджиева. Тя неуморно се бореше, първо да спре безумното решение за бутане на залата на ул. „Гладстон“ 32, след което успя да издейства пари за ремонт на течащия от години покрив, а накрая успя и да накара кмета да влезе в залата и да разгледа изложба. Новият PR по културата Катрин Гутман, която от години следи културните процеси в града, също се захвана да излъска недобрия имидж, с който се бяха сдобили Тотев и Стоянов, благодарение липсата им на отношение към гилдията на пловдивските творци. И вече на почти всеки концерт или театрална премиера се появява кошница с цветя от името на кмета на Община Пловдив.
Но основната причина, която според мен накара измъкналия с минимална преднина втори мандат стар-нов кмет да промени отношението си към пловдивските творци, беше именно фактът, че по време на предизборната кампания, той беше най-сериозно атакуван от всичките си конкуренти именно в направление Култура. Недопустимо беше отношението на градоначалникът и неговият ресорен кмет към хората на духа в град, който спечели кандидатурата за Европейска столица на културата именно със слогана „Заедно“! Недопустимо беше и разпределянето на средства, от които „лъвският пай“ отиваше за събития, организирани от придошли от вън приближени кръгове, а за местните творци оставаха трохите. Подобни действия породиха и естествен граждански отпор и създаване на Обществен съвет за култура и културно наследство. Политиката на нетолерантност и високомерно отношение за малко щеше да „преобърне каруцата“ и да остави Тотев „извън борда“. Това наложи и спешното вземане на решението, мегаресорът „Култура, образование, туризъм, иновации, развитие и европейски политики” да бъде разделен и да се обособи отделно звено, което да се занимава единствено и само с Култура. Вече не е тайна, че това звено ще се оглави от досегашния шеф на ОИ „Старинен Пловдив” Амелия Гешева и това официално ще стане факт на сесията на Общинския съвет на 17 декември. Амелия Гешева вече се появява на различни обществени места, като Коледния концерт, който всяка година КЦМ организира за своите приятели и партньори. Снощи дамата изслуша двучасовия виртуозен концерт на Марио Хосен и отсрами общинското ръководство.

Все още остава открит обаче въпросът с разпределението на парите за финансиране на събития, включени в културния календар за 2016 година. Знаем, че тази година за субсидия кандидатстваха 144 проекта, които се борят за бюджет от приблизително 1 млн. лв., а класирането трябваше бъде обявено в срок до 30 юли. Видно е, че този срок не беше спазен, вероятно поради горепосочените причини, а сега явно предварителните уговорки се преразглеждат. Да припомним, че в предходните 2014-та и 2015-та години бяха одобрени около 40 външни проекта на стойност 699 400 лв., но от тях по 300 000 лв. бяха дадени на фестивалите ONE, което отпуши масовото недоволство. Сега предстои да видим реално, какво и до колко се е променило в отношението на градската управа към пловдивските творци, за да не остане посещението на г-н кмета на изложба само един добре пресметнат PR-ски ход!

Преди ден, в Общинския съвет беше внесена и подписката, зад която застанаха над 300 архитекти, адвокати, художници, актьори, музиканти и граждани. Те се обединяват срещу несправедливото субсидиране на фестивалите ONE на Асен Асенов. Ето и пълния текст на придружаващото подписката писмо:

До: г-жа Савина Петкова – Председател на Общински съвет Пловдив

Копие: инж.Иван Тотев – Кмет на Пловдив

Уважаема г-жо Петкова,

Уважаеми дами и господа общински съветници,

Представяме на вашето внимание подписката на пловдивчани – творци и имащи отношение към културата в Пловдив граждани „Срещу дейността и поведението на Асен Асенов, уронващи престижа на Пловдив и постиженията на поколения пловдивски творци и интелектуалци. Настояваме за НЕЗАБАВНО прекратяване финансирането от бюджета на Община Пловдив на всичките му проекти, подменящи истинските културни стойности с повсеместен културен ерзац”. Малко предистория, довела до тази подписка: След прекратяване / след скандал/ финансиране на фестивалите ONE на Асен Асенов от страна на бюджета на община София, той и тези фестивали бяха приютени и щедро финансирани от бюджета за култура на община Пловдив с по 300 000 лв. на година за последните две години, които са почти четвърт от ежегодния бюджет за дейност на Отдел „Култура” на община Пловдив. /Това се случва по Наредбата за общинско финансиране на културни прояви, като най-много точки по нея се дават за медийното отразяване, прес конференции и др. подобни, а не за качествата на финансираната проява. Впрочем, срещу тази Наредба също има подписка от десетки пловдивски интелектуалци/. Трябва да кажем няколко думи за същността и „модерността” на тези фестивали. Те са амалгама от смайващо лишени от наистина културно съдържание и здрав разум прояви: от „архитектурния плаж” от два надуваеми басейна на брега на Марица; „архитектурните къщички за птици”, през „дизайн”, изглеждащ, като резултат от творчество по трудово обучение на четвъртокласници, и танци на „монасите от манастира Шаолин”…Цялата тази дандания, предавана и препредавана по местни и национални медии, като някакъв връх и постижение на изкуствата, стана за посмешище на пловдивчани. В същото време се налага непростимо и трайно презрително отношение към пловдивските творци, утвърдили имената си в националната култура и представящи страната ни в редица международни форуми. Тези хора са неглижирани и изтикани в периферията на общинската култура, а понятието „професионализъм в изкуството” предизвиква неприязън и досада. Фестивалите ONE са част от онази инвазия в изкустово, която се стреми безпардонно да подмени ценностите в изкуството и да го профанизира, определяйки всичко, извън себе си, като „статукво”, „остаряло”, „не модерно”. На този фон, в броя на в. „Капитал” от 04.09.2015 се появи, не предизвикания на пръв поглед от нищо, пропаганден материал на Асен Асенов „Пловдив- между нафталина и вдъхновението от промяната”. В този текст надълго и нашироко се обяснява за някакво „устойчиво пропадане”, за две десетилетия сън на пловдивчани, за „малка група хора без блестящи умения”, за „уютна провинциална самодостатъчност на „пловдивските интелектуалци”, за „самокоронясали се местни божества”, за града, който „е изправен пред избора между упойващата миризма на нафталина и вдъхновението от промяната”.., на която единствените представители са той самият и Веселина Сариева…/?!/ Като резултат от тази удивителна арогантност се появи текст –коментар на страниците на в-к „Марица” / 07.09. 2015/ от Радомир Чолаков „Не беше ли „Заедно”, а не „Аз” и подписката, която представяме на вашето внимание. Ние, подписалите тази подписка, а и мислещите по този начин, но не намерили куража да я подпишат, категорично настояваме да постъпите, като колегите си в София и да лишите фестивалите ONE и Асен Асенов от финансиране от бюджета на Община Пловдив за 2016 година.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете вашият коментар!
Моля, въведете вашето име