Уникално концертно изпълнение на операта „Орфей и Евридика“ от Кристоф Вилибалд Глук в препълнени камерна зала на Дома на културата „Борис Христов“ в Пловдив.
Гостите станаха свидетели на един истински триумф на любовта. Не само на любовта между Орфей и Евридика, а на любовта към хубавата музика, брилянтното изпълнение и преклонението към паметта на голям изпълнител, който вече не е сред нас.
За втори път в Града под тепетата меломаните успяха да се насладят на концертен вариант на парижката версия на операта „Орфей и Евридика“. Първото изпълнение бе реализирано с почти същия екип – преди година в залата на АМТИИ, а снощи концертът бе посветен на големия пловдивски пианист Татеос Санджакян.
Татеос Санджакян бе изключително талантлив, великолепно концертиращ и неуморим пианист, рядко отзивчива личност, който остави ярка следа в сърцата на своите приятели, колеги, ученици и на всички пловдивчани, докоснали се до изкуството му.
Оперната певица Силва Долмаян, която дълги години е съжителствала и работила с него, сподели ще с публиката своите емоции и разкаже вълнуващи моменти от тяхната дългогодишна дружба. Паметта на Татеос Санджакян бе почетена с едноминутно мълчание.
Концертното изпълнение на „Орфей и Евридика“ бе част от проекта „OPERA CON PIANOFORTE“, който дава нови възможности за изпълнение на рядко поставяни творби и в свежи краски допълни облика на културното пано в града ни.
Публиката има възможност да се наслади на забележителното изпълнение на тенора – алтино Андрей Найденов, да чуе партньорката на Хосе Карерас и Андрея Бочели – сопраното Цветелина Малджанска – Евридика и изключително красивия и богат тембър на Жанета Стегарева – Терзийска – Амур. Акомпанимент на роял – Зорница Петрова и Момчил Енчев – цигулка.
Невероятната красота на малко познатата у нас опера и блестящото изпълнение оставиха публиката буквално със затаен дъх през цялото време. Ролята на Орфей бе изпълнена брилянтно от изявения наш оперен певец Андрей Найденов, тенор-алтино, пял на сцените на Лисео, Театро Реал, Концертгебау. С точно фразиране, чувство, вещина, дикция и виртуозитет артистът изпълни сложната партия на Орфей. Дълго аплодирани бяха финалната ария от първо действие „Надежда в мене се възражда“ и знаменития романс „Аз загубих Евридика“.
За пълното представяне на оркестровата партитура в клавирен вариант и прочит на парижкото клавирно извлечение бурни акламации получи пианистката Зорница Петрова. С нейното блестящо туше и верен стил се докоснахме в детайли до Глуковата реформаторска мелодика.
Присъствието на сопраните Цветелина Малджанска и Жанета Стегарева в партиите на Евридика и Амур със своята темброва красота обогатиха с нови ракурси тази своеобразна моно-опера, в чиято балетна музика и някои хорови интермедии нюансирано прозвучаха солата на младия цигулар Момчил Енчев.
Кристоф Вилибалд Глук е признат от музикалната история като един от великите композитори – реформатори, който вгражда в своите опери живи и чисто човешки теми. Той ги предава в музиката си с драматизъм и силни страсти. Възвишените идеали за вярност, дълг и готовност за саможертва в авторския замисъл се спускат на грешната земя от висините на моралния абсолют.
В операта „Орфей и Евридика“ композиторът възпява древногръцкия певец Орфей . Операта е написана във Виена през 1762 г. След 12 години авторът, намирайки се в Париж, основно преработва партитурата. В тази опера Глук е съединил виталността на бароковия стил със строгостта на класицизма. Сюжетът следва традиционния мит и е посветен на сладкогласния античен герой. Действието, започнало при гробницата на издъхналата Евридика със скръбта на безутешния Орфей, е пренесено в подземното царство, а операта завършва на цветущата земя, с триумфа на любовта. Въпреки забранения за Орфей поглед към сянката на Евридика на влюбените е даден позволеният в операта на XVIII век щастлив живот. Изразител на волята на Боговете е Купидон – Deus ex machina.
Публиката у нас познава само първата версия на операта, представяна през 60-те години в Софийската Опера с Александрина Милчева и Рени Пенкова. В по-ново време бе направено концертно изпълнение в София с хора на храм „Свети Седмочисленици“ и Д. Григоров, а Русенската Опера отново реализира сценично виенската редакция.
В Пловдив бе изпълнен именно парижкият вариант на френски език.
Любовта между Орфей и Евридика триумфира на пловдивска сцена и съм уверена, че проектът „OPERA CON PIANOFORTE“ ще се развива и в бъдеще, за да дари на меломаните онази наслада, от която почитателите на стойностната класическа музика имат нужда. Проектът е по идея на адв. Георги Михайлов и се реализира със съдействието на AGBU YP-Plovdiv and AGBU-Sofia и фирма Стема.