Маестро Жан Ангелов, който преди една година се завърна в Пловдив след 30 годишно отсъствие, за да помогне на Пловдивска опера и да възроди оперния фестивал Opera Open, сега се е заел са амбициозната задача да създаде в града под тепетата първата интернационална оперна студия.
Студията е нова институция, която се създава към Пловдивска опера и има за цел да запълни празното пространство между завършването на висшето образование и реализацията на сцена за младите оперни певци.
Иван Ангелов, познат по света като Жан, от близо 30 години не живее в България. Той дирижира в Германия, Швейцария, Франция, Белгия, Словакия, Швеция и др. Работил е с певци като Грейс Бъмбри, Гуинет Джоунс, Гена Димитрова, Елена Образцова, Пиеро Капучили, Джузепе Тадеи, Никола Гюзелев, Роберто Аланя, с пианисти като Раду Лупу и Аркади Володос, с флейтиста Джеймс Голуей и тромпетиста Морис Андре. Броят на издадените под негово диригентство компактдискове е респектиращ, както и на музикантите, с които ги е осъществявал.
При скорошното си гостуване в Пловдив, маестро Ангелов разкри ексклузивно, специално за читателите на europlovdiv.com, целите и идеите на оперната студия, която е уникална и единствена за България.
- Маестро Ангелов, какво ви накара да стартирате проекта за оперна студия и то именно в Пловдив?
- Пловдив винаги е бил на сърцето, защото тук е родена дъщеря ми. Също така, шест години съм бил главен диригент на Пловдивски опера и с този град ме свързват изключително хубави спомени. Що се отнася до студията, това е една чудесна инициатива на Пловдивската опера и на нейния директор Нина Найденова, която прегърна идеята ми и съм изключително горд, че заедно ще я осъществим. В основата на това начинание стои фактът, че преди да влязат в редиците на професионалния театър, вокалистите и пианистите обикновено имат един период, в който трябва да се ориентират. За съжаление при някой от тях той е доста дълъг. В България имаме много кадърни млади хора, които обаче не успяват веднага да намерят пътя към професионалния театър. И така загиват много таланти. Но това не е проблем само за България, но и по целия свят. За това, всички големи театри в Германия например, създадоха оперни студия, в които се дава възможност на младите хора да поддържат гласа си, за да не изгубят качествата си. Знаете, че при певците, също както и при спортистите, трябва да има непрекъснато поддържане на формата, за да не се изгуби тя. В консерваторията, младите певци непрекъснато работят с музикалния си педагог, корепетитора, режисьора. Но след като завършат и не успеят да влязат в музикален театър няколко години, те губят форма. Защото гласът също трябва да се поддържа. Идеята е точно в това, защото имаме много големи таланти в България, да не ги губим, а да им дадем възможност да продължат обучението си и студията да е един вид преход към реализацията им. Желанието ни е да им се даде възможност да се проявят, да им се даде сцена, за да покажат пред публика какво могат.
- Как именно ще работите с тях и по какъв начин ще им давате поле за изява?
- Всичко ще е строго индивидуално, според човека, с които ще се работи. Защото всеки има различни проблеми. Ще има и концерти, а тези, които са на едно по-високо ниво, ще могат да участват в спектакли на Пловдивската опера или на друг оперен театър. Аз имам идеята да свържа нашата студия с много подобни по света и да направим обмен на таланти.
- Под формата на майсторски класове ли ще се провежда обучението и ще има ли такива и за инструменталисти, освен за оперни певци?
- Да, точно така, ще се организират майсторски класове. А музиканти ще има, защото както знаете, има пианисти корепетитори, които работят в оперния театър и са изключително важни, защото те извършват първоначалната подготовка и изработват партиите със солистите. На следващия етап, когато певците са готови с нотния текст, идват диригентът и режисьорът, с които се ошлайфа ролята. Важно е пианистът и певецът да разучават заедно партията. За това, когато казвам, че е много важно да има инструменталисти, имам предвид репетиторите, защото това е едно от най-необходимите звена. За съжаление, ние нямаме подготвени кадри в това направление, които да работят професионално с младите таланти. Повечето пианисти, които завършват образованието си, смятат, че ще имат солова кариера, а други се насочват към преподавателска кариера. Почти няма хора, които се ориентират именно към корепетиторска дейност в оперните театри. И точно с тази оперна студия ние ще се опитаме да създадем и тези кадри.
- Кой може да се включи в оперната студия, има ли възрастови или други ограничения?
- Студията ще бъде интернационална и в нея ще могат да се включват певци от цяла България и цял свят. Разбира се, че ще има кастинг с приемен изпит, защото броят на участниците ще бъде ограничен. Аз няма да работя сам. С ръководството на Пловдивската опера решихме тримата диригенти на операта също да преподават в студията. Ще се включи и Нина Найденова, както и много международни гост-преподаватели и вокални педагози на най-високо ниво. Първият майсторски клас ще бъде на оперния певец Петър Данаилов и това ще е едно добро начало, според мен. Възрастови ограничения няма, защото тези майсторски класове не са само за току-ще завършили певци, а и за усъвършенстване на хора, които вече са на високо професионално ниво, дори могат да се включат хора, които са стъпвали на големи професионални сцени. Защото ние ще даваме възможности за по-големи изяви.
- Какви възможности за реализация ще предложите?
- Ще съдействам по най-различни канали, за да подпомогна за реализацията на участниците в студията. Но както знаете, една оперна постановка е нещо много скъпо. Има огромен колектив, огромни декори, оркестър, хор, балет, костюми и всичко останало. Това е изключително финансово натоварване и за това бариерата е вдигната много високо и най-добрите ще успеят да я прескочат. Ние имаме изключително добри традиции и оперното изкуство и аз ще направя всичко възможно да съдействам за реализирането на прекрасните български оперни таланти у нас и по света.
- Къде ще е базирана оперната студия и кога стартира проектът?
- Обучението ще се провежда в Дом на културата „Борис Христов“ , където се помещава Пловдивската опера, но предвиждаме да изградим филиали във всички по-големи градове на страната и дори в Европа. Започваме прослушванията още този месец, с надеждата, че активната работа ще започне в началото на следващата година – януари или февруари.