Заглавието на централната изложба на Международния фестивал за дизайн и визуална култура ONE DESIGN WEEK, тази година е “Being Post-Digital“ -„Постдигитално съществуване”. Куратор на изложбата е Рене Беекман, художник, куратор, преподавател и съосновател на магистърската програма “Дигитални изкуства” в Националната художествена академия в София. Той е и съосновател и съорганизатор на “Доркбот София”, “Игнайт София”, фестивал и лекции “xfilm” и съосновател на „Реактив”, българска агенция, която създава интерактивни проекти за рекламна дейност, събития, спектакли и музейни експозиции.
Ще може да я видите в две галерии в Пловдив – Дружество на пловдивските художници на ул. „Гладстон“ 32 и Градска художествена галерия, ул. „Княз Александър I“ 15, между 19-ти и 28 юни.
Заглавието на изложбата произлиза от книгата “Дигитално съществуване” на Николас Негропонте от 1995 г. В книгата си той описва прехода от аналоговия към дигиталния свят. През 2000 г. известният композитор на електронна музика Ким Каскон въвежда за пръв път думата “постдигитално”. Оттогава терминът е широко използван в дискусии за съвременно изкуство и култура. Той описва ситуацията, в която вече не сме загрижени от това да станем дигитални. Нашият свят вече е напълно дигитален и това дълбоко променя начина, по който живеем, работим и мислим. Дигиталното вече не е инструмент, а практика, която има отношение към света.
Основната изложба на ONE DESIGN WEEK 2015 представя работата на артисти, които творят през погледа на тази постдигитална ситуация. “Being Post-Digital“ ще покаже работи на близо 20 автора от 8 различни страни. В изложбата участват Ади Вагенкнехт(САЩ), Албена Баева (България), Жанет Сирмай (Унгария), Карл-Йохан Росен (Швеция), Красимир Терзиев (България), LIA (Австрия), Стефан Дончев (България), Фредерик де Уилде (Белгия), Хилес де Брок (Холандия), както и студентите Боряна Петрова, Елена Андреева, Милена Пачеръзова, София Кратчанова и Вълко Чобанов от магистърската програма “Дигитални изкуства” на НХА, София и Станислав Дрча, Стефан Йованович, Милош Чубрило и Зоран Радулович от програмата “Медийни изкуства” на Художествената академия в Нови Сад.
Ади Вагенкнехт е американска художничка, която живее в Австрия. В изложбата ще участва с работата си “Black Hawk Paint”. Работата е отчасти пърформанс, отчасти политическо изявление. Тя използва дрон вместо четка и създава живопис, която провокира смесени чувства на романтика към технологията и творческата експресивност.
Работа на Вагенкнехт комбинира хакване на готова технология с концептуално изкуство. Художничката е член на Free Art & Technology (F.A.T.) Lab, Taco Bell Drawing Club и е председател на Open Hardware Summit в MIT. Сред проектите й е Deep Lab – колектив от изследователи, артисти, писатели, инженери и културни продуценти, които се интересуват от темите за личното пространство, наблюдението като начин на контрол, сигурността, анонимността и събирането на данни в голям размер.
Проектите й са публикувани в многобройни академични трудове, книги и списания като Time, Wall Street Journal, Vanity Fair, Economist и New York Times.
Албена Баева е млад български художник, чиято работа често поставя под въпрос социалните модели, норми и поведение. В нейните произведения технологията свързва, но и често подрива нашите очаквания, като ни дава шанс да разберем по нов начин себе си и отношението ни към света. В “Being Post-Digital“ Баева ще покаже своята работа „Последният Бенджамин“ – интерактивна инсталация, в която едно растение предизвиква публиката да бъде физически активна до степен на изпотяване, за да може то да оцелее по време на изложбата.
Младата унгарска дизайнерка и текстилен артист Жанет Сирмай представя проекта “Soundweavings”, създаден съвместно с фолк музиканта и композитор Билан Таркани-Ковач. Традиционни унгарски бродерии се превеждат в звук посредством перфокарти и малки латерни.
Карл-Йохан Росен се интересува от въпросите какво означава да съществуваш като дигитално тяло и като софтуерен процес. Работата му е проучване, което комбинира изкуство, инженерство и научна работа. Резултатите понякога показва като произведения на изкуството, друг път като софтуер или текст. В изложбата Росен ще представи работата си “I speak myself into an object”. Проектът му едновременно е книга и компютърна програма. Компютърната програма съдържа дизайна и оформлението на самата книга като част от кода й, който е и съдържанието на самата книга. Когато стартираш софтуера, той възпроизвежда оформлението на книгата със софтуерния си код като нейно съдържание. Съдържанието на книгата е написано на програмния език C++. Този език обикновенно е предназначен да бъде писан от хора и четен от компютри. Когато четем книгата на глас, този програмен език се превръща в говорим език и ни дава възможност да разберем кода по нов начин.
Красимир Терзиев е утвърден български художник, теоретик и преподавател в програмата “Дигитални изкуства” в НХА. В изложбата той ще участва с инсталацията си “Без заглавие (Moon Paradise)”. С тази работа Терзиев поставя под въпрос усещането ни за реалност, интимна близост и космическа дистанция.
Творбите на Терзиев са представяни в Argos Centre for Art & Media (Брюксел), MuHKA (Антверпен), Mucsarnok/Kunsthalle (Будапеща), Generali Foundation (Виена), TATE Modern (Лондон) Stedelijk Museum (Амстердам), St. Lois MoCA, Renaissance Society (Чикаго), The Kitchen (Ню Йорк), Museum of Contemporary Arts (Белград), и 9th. Cairo International Biennale (Кайро).
Австрийската художничка LIA е един от пионерите в сферата на дигиталното изкуство. В изложбата “Being Post-Digital“ се включва с “Filament Sculptures”. Това са серии от обекти, създадени в резултат от рисуване на 3D принтер. LIA директно пише кода като инструкции за движението на главата на принтера, като прескача стандартен етап на софтуерно моделиране.
Стефан Дончев е млад български художник, който хаква софтуер и хардуер, за да покаже новите взаимоотношения между нас и технологията около нас. Дончев ще представи инсталация, специално създадена за изложбата. В нея той замества обичайния компютърен интерфейс – екран и клавиатура — със сензорен интерфейс, състоящ се от метални жици и малък принтер. Докосвайки жиците, можем да пишем или рисуваме на принтера.
Белгийският художник Фредерик де Уилде работи на границата между наука и изкуство. Де Уилде се интересува от творческия резултат при пресичането на двете области и от хакването на квантовия шум, основата на нашата вселена. За да създава своите творби, той работи с различни лаборатории и университети от цял свят, включително лабораториите на НАСА. В изложбата де Уилде ще покаже две малки скулптури, които са направени посредством данни от квантово измерване, направено в лаборатория в Австралия.
Към изложбата се включва и холандският дизайнер и дигитален артист Хилес де Брок, който ще представи своята инсталация “The new public space”. Работата представлява дигитален генеративен билборд, който постоянно се променя, като използва данни от интернет.
Изложбата “Being Post-Digital” включва още три проекта на студенти от Художествената академия в Нови Сад, както и творби на петима млади автори от магистърска програма „Дигитални изкуства“ на Националната художествена академия в София. На откриването ще се проведе специално издание на срещите „Доркбот София”, като този път то ще е под мотото “Доркбот Пловдив #1”. По време на „Доркбот Пловдив #1” няколко от художниците ще направят презентации за своята работа. Публиката ще има възможността да задава въпроси и да разменя идеи с авторите и куратора.
Изненади и креативни забавления и за малчуганите подготвя екипът на ONE DESIGN WEEK 2015. От щастието да направиш свое зайче от текстил, през предизвикателството да нарисуваш чувство или да създадеш от нищо нещо до удоволствието да конструираш робот от кашони или да поиграеш в „Кътчето на децата на фермера“, и дори да изработиш модел на компютърна мишка… Тези и още много изненади очакват деца от всички възрасти по време на международния фестивал за дизайн и визуална култура. Детските събития са напълно безплатни и са подходящи за деца от четиригодишна до тийнейджърска възраст. Творческите работилници, интерактивните експозиции, филмовите прожекции и още много изненади ще развият както въображението, така и уменията на децата, които се включат в ONE DESIGN WEEK KIDS. Те ще могат да открият и развият дизайнера в себе си по време на работилниците на фестивала, който обещава да превърне края на месец юни в 10-дневен празник за всички малчугани. През тази година събитията от детската програмата ще се провеждат в две основни локации – Градска художествена галерия – Експозиция “Енчо Пиронков” (Пловдив, ул. „Васил Кънчев“ 1) и на открито на ул. “Златарска” в Капана.
Сред акцентите в програмата на седмото издание на фестивала е международната изложба, посветена на илюстрации от детски книги „Книжни илюстрации“, създадени през последните години от български и чужди автори. В експозицията могат да се видят изображения, публикувани в книги на българските издателства “Жанет 45”, “Точица”, “Рибка и Лодка”, а сред авторите са утвърдени и млади български художници. Малчуганите ще разберат „Как Сърдел направи речмонт“, гледайки този кратък анимационен филм, създаден по оригиналния разказ на Георги Мерджанов, в който е използвана нестандартна смесена техника – шити изрезки от плат и анимация. Една от най-вълнуващите инсталации на ONE DESIGN WEEK KIDS е интерактивната стая „Кътчето на децата на фермера“. Кътчето е създадено, използвайки древни занаяти от само два основни материала – дърво и вълна. В „Слънчева ми е системата“ Росица Ралева, един от най-талантливите и изявени български илюстратори в момента, ще помогне на децата участници да нарисуват своята собствена слънчева система, като се поставят в нейния център. „Нарисувай ми чувство“ с Ася Колева, илюстратор и графичен дизайнер, децата ще научат колко е важно да изразяват емоциите си и ще се забавляват с тяхното илюстриране. На фокус е лицето и създаването на рисунки с неговите различни изражения: тъжно, весело, ядосано, влюбено… „Акробати“ – работилница за илюстрации с Деница Бояджиева и студио за графичен дизайн “Пункт” ще предизвика децата да сглобят, оцветят и раздвижат свой цирков герой. Работилницата представя един позабравен, но добре известен механизъм за правене на кукли. „Всеки човек е артист“ е казал Йозеф Бойс. В тази вродена творческа дарба вярват безусловно Destructive Creation и канят малки и големи да се включат в изграждането на голямо чудато същество от кашони в двора на галерия “Енчо Пиронков”. Работилницата „От нищо нещо“с Ники Колиър в компанията на Inerioro Design Studio ще ангажира участниците с трансформирането на нещо ненужно в произведение на изкуството. В употреба ще влязат намерени обекти като стар чорап или изхвърлена тениска, за да се покрият с чиста вълна, докато се превърнат в красива творба.
За втора поредна година в програмата на фестивала се включва „Ръкоделницата“. Те представят поредица от работилници, които насърчават творчеството, ръчната изработка и фантазията. Изборът е голям – децата могат да си направят собствено чудовище, модел за компютърна мишка или текстилен плик за писмо, подходящ за портмоне или калъф за различни скъпоценности. Произведенията на децата могат да се видят в специално създадената за фестивала експозиция, която се обогатява с обектите на децата след приключването на всяка работилница. В своята работилница те използват брошури от хипермаркети, стари документи, за да ги преобразят в красиви и полезни предмети за декорация на дома и работното място. Участниците в работилницата ще се научат сами да подготвят хартията и да създадат свой собствен предмет чрез техниката на плетене с хартия.
За последния ден на фестивала е подготвена и кинопрограма – „Чудни кратки филми“. Малки и големи с интерес към съвременната българска анимация са поканени да видят селекцията на режисьорите Радостина Нейкова и София Илиева.