Да потънеш в точките на Яйои Кусама

0
2534

Вероятно в България няма много хора, които са чувала името Яйои Кусама. Признавам си, че до днес и аз не бях чувала нещо за тази японка, която се оказа, че е най-популярния модерен творец в света, изложбените зали, където показва картините си винаги са буквално препълнени с народ, а картините й стигат космически суми. На 83-годишна възраст Яйои е поканена да направи дизайна не на кого да е, а на една от колекциите на Lоuis Vuittоn. Точките й красят обувките, чантите, тоалетите, часовниците, бижутата на луксозния бранд.

По чиста случайност попаднах на нейна изложба, която в момента гостува на Музея за модерно изкуство в датския град Хумлебек. Художничката, която вече е на 86 години и пребивава доброволно в психиатрична болница в Токио, събира милиони почитатели на изложбите си. Според класацията на вестник The Art, миналата година през експозициите с творби на Кусама в Централна и Южна Америка са преминали над два милиона души! И вероятно статистиката не лъже, защото подобно нещо се случи пред очите ми. Когато в неделния ден, слизайки от влака от Копенхаген до Хумлебек, попаднах в една дълга върволица от датчани, едва ли мислех, че те са тръгнали не към морския бряг или към парковете в красивото курортно градче, а към музея Луизиана /оказа се, че името на музея не идва от едноименния щат в САЩ , а от факта, че първоначалният собственик на мястото се е женил три пъти и то все за жени на име Луиза/, на който гостуваше изложбата на Кусама. Огромната тълпа спираше пред музея и се редеше на дълга опашка, за да види живописните платна, дизайнерските проекти и инсталациите на Яйои. След като чинно изчаках близо двадесет минути на опашка, за да вляза в музея, се оказа, че търпението ми не е било напразно. На пръв поглед, нещата, които прави Кусама могат да се сторят еднообразни и тенденциозни, но всъщност, всичко въздейства много силно.

Истината е, че точките, заемат много специално място в творчеството на Кусама, защото художничката е обсебена от тях още от детските си години и е преследвана от натрапчиви халюцинации. Психологическите й проблеми не само, че не я отказват от рисуването, но напротив, това именно е нейната арт терапия, която освен че й помага емоционално, явно носи и огромни приходи, защото картините на Кусама се продават  за милиони долари.

Много от нейните творби съдържат и сексуален подтекст, преплетен с идеите на феминизма, минимализма и абстрактния експресионизъм.

Влизайки в залите, човек буквално потъва в точките на Кусама, които са навсякъде. Емблематичните за творчеството й точки, покриват почти всичко. Големи, малки, средни точки има навсякъде, по стените, таваните, отразяват се в огледалата и преследват погледа от всеки ъгъл.

Изложбата започва с картини от първите години на нейното творчество, в който явно прозира терапевтичният ефект, с който са нарисувани. Тук има огромни чисто бели платна, с бяла боя са нанасяни милиони малки кръгли форми, свързани една с друга както кукичките на ризница.

След това кръглата форма остава, променят се само начините на нейното изобразяване и оригиналността на приложението им. В специално аранжираните стаи с невероятни визуални ефекти, пред които също се чака на огромна опашка, усещането е изключително и нереално. Инсталацията “Души на милиони светлинни години от нас” представлява стая с огледални стени образуващи безкрая, изпълнена със стотици хиляди пулсиращи светлини, които се отразяват до безкрайност и създават невъобразимо космическо и хипнотично усещане. В друга стая и облицована от стените до тавана в червен фон, върху който са разпръснати безброй, различни по големина, бели точки. Освен това, тук са разпръснати различни по форма конструкции. Има и жълта стая, отново обсипана с различни по размер точки, но този път черни, а в средата са поставени огледала. Всички тези прости ефекти обаче, създават необичайно усещане и човек лесно може да обърка пространствените си ориентири. Впечатляваща е и стаята, която е мебелирана с всичко необходимо за едно съвременно жилище, боядисано изцяло в бяло. Но ефектът идва от милионите разноцветни точки, поставени навсякъде и създаващи един изключително жизнерадостен ефект и пъстрота. В този пърформанс може да се включи и всеки един от посетителите, защото ако желае получава разноцветни стикери с които сам може да декорира по свое виждане някое кътче от апартамента.

Освен точките, Кусама има и друга „запазена марка“ и това са подобни на фалоси форми, които могат също да се видят в най-разнообразни варианти, цветове и размери.  Те се подават от стените, пълзят по стълби, изскачат дори от обувки, лодки, кресла и каквото още се сетите. Но въпреки явния си сексуален подтекст, в тези творби няма онази пошлост, с която човек обикновено свързва подобни произведения. Да, провокацията е явна, но въпреки това тя не въздейства вулгарно и отблъскващо. Оказва се, че Кусама започва да използва фалическите символи още в началото на 60-те години. Една от станалите емблематични нейни творби се нарича „Акумулация № 2” и представлява диван отрупан с „израстъци“, но тези странни „допълнения”, покриващи обекта, изглеждат по-скоро като пародия на така наречената „фалическа власт”.

Яйои има и цяла серия с тикви, който могат да бъдат видени и като огромни скулптурни творби, поставени точно пред входа на музея и като живописни платна, приличащи по-скоро на тест за далтонисти, защото отново са създадени на базата на разноцветните точки, които покриват всичко.

В последните години, творчеството на Кусама като че ли търси нови простори и се развива в друга посока. В една от залите бяха изложени платната, които художничката е нарисувала миналата година. Изключително ярки и дори натрапчиви цветове, форми, прилични на гледани под микроскоп микроорганизми, змиевидни образувания, амеби, морски обитатели и стотици очи, които сякаш се вглеждат от своя страна в зрителя.

Яйои Кусама е родена на 22 март 1929 г. в японския град Мацумото. Твърди се, че лудостта я преследва още от малка, защотовъпреки, че е дете на много заможни родители, тя има тежко детство и е била малтретирана както физически, така и психически. Това я кара да ненавижда родителите си и да ги мрази до края на живота им. Намира спасение в рисуването. През 1957 г. Бяга в Ню Йорк, където си създава  образ на авангарден творец. Рисува точки, точки, точки, до безкрайност. Стандартните платна не й стигат, често точките излизат извън картината, покриват пода, стените, всичко около нея. Точките са нейното лекарство. Чрез непрекъснатото повтаряне на едно и също действие укротява лудостта си, бяга от реалността, заглушава халюцинациите. Следващата й обсебеност е от пенисите, които прави в стотици форми и размери. Кусама е известна и с голите си пърформанси и хепънинги, които организира по улиците на Ню Йорк, в Сентрал парк и на Бруклинския мост. През 1973 г. се завръща в Япония  и доброволно влиза в психиатрия в Токио, където се намира и в момента.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

В момента изложби с творбите й гостуват в най-големите музеи и галерии, а докато светът се „побърква“ на тема Кусама, тя продължава да е обикновен пациент на психиатричната клиника.

Признавам, че съм от хората, които предпочитат кавалетното изкуство, но не мога да скрия, че съм силно разтърсена от експозицията с творби на Яйои Кусама, а нейните точки ме завладяха напълно. Забележителното в случая е, че една форма може да има много, напълно различни лица, може да изглежда, да вълнува и дори да звучи по различни начини и разбирам защо японската художничка води в класациите по посещаемост в света.

За да си добър художник не е задължително да си луд, но явно, помага!

Предишна СтатияЗамъкът на Хамлет – Кронборг /галерия/
Следваща СтатияКакво можете да гледате в Нощ на театрите – Пловдив
Позната като Ваня Трингова, зодия рак според астрологичния хороскоп и спектрален вълшебник, според календара на маите. Един от най-близките ми приятели ме нарича Вихра, защото според него това име най-пълно отразява характера ми - темпераментен и непокорен, раздаващ се, обичащ силно и истински, създаващ настроение сред околните, но и неприеман от хората с консервативно мислене. Всички знаят, че Пловдив е град, който се слави с невероятен дух и аз имам скромната амбиция да го уловя във вихъра от изложби, концерти, театрални постановки и всякакви културна събития. Творческата атмосфера в Пловдив силно допада на моята енергия. Това е и основната причина, която от години ме кара да работя за популяризиране на всичко, което се случва в културния живот на града. Много ми се иска да направя съпричастни към този дух и тази енергия колкото се може повече хора, не само в града под тепетата, но и в цялата страна. Да ги накарам да се докоснат до стойностното изкуство и да обърнат поглед навътре в душата си, където да открият красотата и любовта. И ще бъда истински щастлива, ако поне мъничко съм успяла да го направя.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете вашият коментар!
Моля, въведете вашето име