“Хоризонтално, отвесно, наклонено” – обяснението в любов на Павел Койчев

0
224

Изложбена зала “2019” отново има честта да посрещне Павел Койчев с експозицията “Хоризонтално, отвесно, наклонено“.

След огромния успех на първото му голямо представяне в същата зала преди две години с осемте гигантски композиции на “Той и То” сега артистът поднася на публиката “пловдивска” експозиция.

“Изложбата е инспирирана и вдъхновена от обичта ми към този древен и вечен град, в който се усещат духовните пластове на вековно човешко присъствие. Тук има усещане за вечност“ споделя скулпторът. Той не крие, че и великолепното пространство на изложбена зала „2019“ го е подтикнало да пресъздаде своите лични усещания и преживявания чрез голямоформатните абстрактни творби. “Подбудата ми е Пловдив, отдавна съм имал това усещане при пътуванията си към града – от равната повърхност на земята изведнъж се появяват вертикалите на тепетата. Пластически съм го усещал. А след това те респектират хилядолетията история, археология, натрупвани от толкова много поколения”.

И въображението на Павел Койчев полита. Ражда се едно неопределимо митично същество, живеещо дълбоко в земните недра, което е овеществено в огромна заоблена хоризонтална фигура, напомняща първична биоформа. Заобикалят ни едри стилизирани образи на реката, хълмовете, гранитни градежи, геоложки пластове, разположени по хоризонтала и вертикала. Според автора им наклоненото в експозицията е животът, движението, динамиката.

В този “визуален произвол” доц. Георги Лозанов, който откри изложбата, разчете посланията на формите, които “сякаш следват никому неизвестен принцип на трите “и” – история, игра и илюзия. Освен в плана на близкото минало с препращащи детайли към Стария град или Капана, дългата история на Пловдив намира израз в пластическото разработване на земните пластове, където изтеклото време е получило пространствен образ – можеш да го пипнеш с ръка”.

Изложбата може да бъде видяна до 26 август.

В залите за временни експозиции към Градска художествена галерия – Пловдив е експонирана възпоминателната изложба „Завръщане“ художника Георги Такев (1952-2022).  Творецът е малко познат у нас, защото е разгърнал своя талант главно в Германия, където прекарва голяма част от живота си. В изложбата са представени повече от 60 творби от различни периоди.

Георги Такев е роден на 27.11.1952 г. в Пловдив. Учи интериорен дизайн, но истинската му страст е изящното изкуство. Не приема ограниченията и тежката политическа атмосфера в социалистическа България и емигрира на 26 години. През 1979 г. заминава на екскурзия в Австрия и остава там. Във Виена той успява да се посвети на рисуването, като за известен период от време копира произведения във виенски музеи, което смята за добро упражнение на техниките на живописта. През 1984 г. придобива австрийско гражданство. През 1985 г. художникът печели конкурс за изкуство, обявен от немско строително дружество, и заминава за Германия. На строителната компания й допадат сюрреалистичните изображения на футуристична архитектура, често свързани с екологична критика на съвремието. Те са публикувани в продължение на две години ежемесечно в списанията „Stern“ и „Spiegel“.
През 1995 г. Такев се установява в град Кронберг и от следващата година вече преподава в Школата по живопис там. Вдъхновяват го природните и градски пейзаж в колоритния район и често рисува навън. В Германия Такев се изявява в различни направления на изобразителното изкуство. Специални отзиви получава изложбата му „Натюрморт, пейзажи, парафрази“ в музея „Вортаунус“ в Оберурсел, в която представя и големи платна със свободна интепретация на някои класически немски художници.
Заради прецизната си работа в рисунъка и цветополагането Такев е ангажиран от Културното настоятелство на Франкфурт по предложение на музея Städel/„Штедел“ да направи възстановка на стенописи на немския художник от XVI век Йорг Ратгеб в Кармелитския манастир само по запазени акварели от автора.
В музея на Гьоте в Рим пък може да се види копие, което българският художник прави на картината на Йохан Тибшайн „Гьоте в Римската кампания“.
Още в работите му за „Шпигел“ и „Щерн“ се забелязва изразният похват, който по-късно съзнателно ще стане определящ в творбите на художника – неговите еко къщи се вият и нагъват: „Тогава не осъзнавах, че това ще стане моята тема“- споделя през 2017 г. пред Frankfurter neue presse художникът. „Гънките са като лабиринт, но и основна част от нашия живот.” В последните си години Георги Такев се фокусира върху тях – те се появяват самостоятелно в картините му, като част от портретите му и дори в скулптурите му. „Гънките имат по-дълбок смисъл“- обяснява българският
художник и е доволен, че успява да свърже своята творческа многообразност с тази обобщаваща тема. „Когато всичко в изкуството е ясно, е прекалено лесно“ – изповядва той. Затова неговите творби, които често умишлено нямат имена, предизвикват публиката да ги разглеждазадълбочено. Те трябва да бъдат вълнуващи, мистериозни и вдъхновяващи. Той е създал около 100 произведения на тема „Entfaltung“(разгъване). Кураторът и историк на изкуството д-р Мартин Х. Шмидт го описва като „художник с многобразен стил“, чиито изображения „приканват към философски разговор за живота, духовно-религиозната връзка и проявлението на светското“.

Инициатор на изложбата е неговата дъщеря Надежда Такева – Капова, която предоставя картини от семейната колекция. Георги Такев „се връща“ и в Градската галерия, където преди 17 години прави първата си пловдивска изложба.
„Завръщане“ на Георги Такев бъде разгледана в Залите за временни експозиции на ул. „Княз Александър I“ №15 до 21 август.

Факултетът по изобразително изкуство на ВТУ „Св. св Кирил и Методий“ чества 50 години с изложба в галерия „Капана“

„В новото време с ново лице“ е мотото на юбилейната изложба, с която Факултетът по изобразително изкуство на Великотърновския университет чества половин век от създаването си. Изложбата ще се открие на 7 август в 18:00 часа в галерия „Капана“ към ГХГ – Пловдив и ще продължи до 27 август.

Представителната експозиция включва селекция на най-добрите студентски дипломни работи през годините, както и творби на действащи преподаватели. Тя представлява свеобразна ,,панорама“ на многообразния артистичен профил на обучаваните във ФИИ студенти от различните специалности: Живопис, Скулптура, Графика, Графичен дизайн и визуални комуникации, Рисуване и интермедия, Стенопис, Педагогика на обучението по изобразително изкуство, Визуални изследвания.
Организаторите отбелязват, че „освен ,,класически“ художествени жанрове в изложбата присъстват и някои сегменти от съвременните им пластични адепти и алтернативи: видеоарт, интермедиалност, инсталационни форми, видеодокументиран процес на художествена обработка на обемно духано стъкло“.
Стартирал като специалност в рамките на катедра „История“, Факултетът по изобразително изкуство е открит през август 1974 г. Сред първите преподаватели в специалността са художници, утвърдили имената си с приноса си в българското изкуство: Михаил Кац, Никола Кожухаров, Васил Стоилов, Васил Захариев, Любен Белмустаков, Кою Денчев, Иван Маринов, Александър Терзиев, Никола Гелов, Панайот Димитров – Понката, Ненко Маров, Янаки Манасиев. Първите обособени катедри са: Живопис, Графика, Скулптура и специални теоретични дисциплини.
В по-късен период и в по-широк структурен формат във ФИИ преподават: Величко Минеков, Димо Заимов, Христо Нейков, Никола Хаджитанев, Константин Денев, Цанко Петров, Георги Костов, Мотко Бумов, Георги Стойков, Димитър Трендафилов, Спиридон Борисов, Иван Бочев, Станислав Памукчиев, Стефан Лютаков, Кирил Мескин, Никола Николов, Илия Илиев, Олег Гочев, Пеньо Пенев, Йордан Парушев, Марин Добрев и др.

Галерия „Мария Луиза“ представя лятна сборна изложба, в която участват Бисер Дамянов, Божидар Тонев, Валентин Узунов, Валери Ценов, Ваня Чернева, Веселин Дамянов, Владимир Чукич, Добрин Вътев, Жорж Сопаджиев, Кръстю Василев, Николай Добрев, Пенка Минчева, Станимир Видев.

Предишна СтатияДоктор Вержин Хугасян изнесе лекция на международен научен семинар
Следваща СтатияЗапочват есенните изложби в Пловдив
Позната като Ваня Трингова, зодия рак според астрологичния хороскоп и спектрален вълшебник, според календара на маите. Един от най-близките ми приятели ме нарича Вихра, защото според него това име най-пълно отразява характера ми - темпераментен и непокорен, раздаващ се, обичащ силно и истински, създаващ настроение сред околните, но и неприеман от хората с консервативно мислене. Всички знаят, че Пловдив е град, който се слави с невероятен дух и аз имам скромната амбиция да го уловя във вихъра от изложби, концерти, театрални постановки и всякакви културна събития. Творческата атмосфера в Пловдив силно допада на моята енергия. Това е и основната причина, която от години ме кара да работя за популяризиране на всичко, което се случва в културния живот на града. Много ми се иска да направя съпричастни към този дух и тази енергия колкото се може повече хора, не само в града под тепетата, но и в цялата страна. Да ги накарам да се докоснат до стойностното изкуство и да обърнат поглед навътре в душата си, където да открият красотата и любовта. И ще бъда истински щастлива, ако поне мъничко съм успяла да го направя.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете вашият коментар!
Моля, въведете вашето име