Мартенски изложби

0
144

Известният пловдивски живописец Иван Краевски увенча своята 80-та годишнина с голяма ретроспективна изложба в Зала „2019“ към Градска художествена галерия – Пловдив. Празничната вечер, посветена на творческия път на Иван Краевски, беше обогатена от майсторските музикални изпълнения на двама млади даровити артисти, възпитаници на Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство „Проф. Асен Диамандиев“ , и двамата с многообещаващо бъдеще – цигуларя Стефан Хубенов и пианиста Борис Петков. Изложбата може да бъде видяна до 30 март.

В галерия „Артистика“ може да видите самостоятелната изложба „Жената“ на художника Христо Бозуков. Христо Бозуков е един от малкото млади, но утвърдени автори, които концептуално представят различни проблематики и провокира с цветови комбинации и щрихи, които крещят повече от думи. Женската фигура в тази изложба привлича зрителя като земното притегляне, с енергия, която ни свързва с творбите му и създава неустоимото желание да бъдем неговата следваща муза.

През март 2024 г. проект Арт Позитив идва с тема – „РОЗОВО“. Това е своеобразно затваряне на поредица от 17 издания, като първото през 2004 година, представящо автори работещи в Пловдив, започва като „АРТ ПОЗИТИВ“, което е тема, но остава и като заглавие на проекта – позитивизъм, без наивитет на фона на една не „розова“ действителност. „РОЗОВО“ е поставен като идеен и пластичен проблем пред автори, които да създадат своите произведения обвързани с една начална стъпка, а именно присъствие на РОЗОВО или идея за РОЗОВО. Това дава възможност на артистите очаквано да направят неочаквани съчетания и връзки между РОЗОВОТО и предметите и материите. Ето някои от нюансите на розовото в едно изречение – розова роза, наситена розова роза, наситена череша, ярко розово алено, розово сьомга, розово корал, бледо лилаво розово, пурпурно розово, тъмно лилаво розово, фуксиново розово /или магента/, антично розово, светло розово, перлено розово…. Всеки друг цвят на мястото на РОЗОВОТО би превърнал темата в цветна задача, но не и този цвят толкова натоварен със символика, отговорен за безброй асоциации и известни фрази. Дори там където РОЗОВОТО е просто част от цветен контраст и интерпретация на светлината, а именно в живописта, дори там се усеща неговата предистория. И това е „розовия данък“, който цвета плаща на психологията. От една страна РОЗОВОТО придава усещане за мекота и спокойствие. От друга страна е символ на съблазън или двусмисленост. Може би не е нужен безпристрастен поглед към РОЗОВОТО, цветът който не може да избегне своята емоционална натовареност. От розовите пръсти на зората, споменати от Омир при описанието на изгрев в Одисея, до розовите точки на Яйои Кусама, РОЗОВОТО, този противоречив цвят, печели най-много от своята предопределена символика. Участници: Ангел Стойчев, Антония Костова, Велина Христова, Венета Маринова, Георги Станчев, Ду Сяокун, Евелина Петкова, Евелина Нова, Емил Миразчиев, Здравка Рубин, Иван Иванов, Калоян Николов, Красимир Добрев, Мич Брезунек, Надя Генова, Наталия Залозная, Наташа Кюпова, Осман Юсеинов, Петър Кочевски, Рая Димитрова, Саркис Нерсесян, Севдалина Кочевска, Соня Митова, Цветанка Борносузова, Цветелина Ангелова, Явор Костадинов. Изложбата в галерия „Капана“ ще продължи до 13 март.

„Места със сърце“ е заглавието на четвъртата самостоятелна изложба на пловдивската художничка Ваня Стефанова в галерия Лабиринт. Картините и ни отвеждат най-често на морския бряг, където погледът се рее към безкрайния хоризонт. С чистите си цветове и елегантна линия Ваня Стефанова ни напомня за красотата и лекотата на живота.
Ваня Стефанова завършва СХУ за Сценични кадри, а след това продължава образованието си в АМТИ, специалност Сценография и костюми. Освен сценограф, Ваня е също художникът зад Лайт он дизайн студио, където проектира и изработва оригинални интериори на заведения и магазини, пана и декорации. Сред любимите техники и материали на Ваня се подреждат акрилни платна, колажи и монотипии. Керамични пана и кукли, съдове и котки са резултат от дългогодишните експерименти с глина. В галерия Лабиринт се изявява от самото и създаване с две самостоятелни изложби през 2017, 2019 и 2022 г.
Изложбата ще продължи до края на месеца.

До 25 март в галерия „Възраждане“ можете да разгледате живописната изложба на Юли Шумарев „Юлиански календар“.
„Тръгнал от иконата, минал през наивизма, авторът си е създал абсолютно личен и оригинален живописен почерк. Иконообразните персонажи са поставени на преден план в много лични взаимоотношения, а светът около тях е стеснен до минимум предмети. Общата атмосфера в картините е интимна и скромна. Всичко това спомага зрителят да се съсредоточи върху лицата и да се справи с тяхната особена магичност и иносказателност. Обикновено, в творбите, образите са два и зрителят несъзнателно се оказва третия такъв, усетил тънката нишка на емпатия, обвила сетивата му“ Краси Алексиева.

А на 26 март от 18:00 ч., галерия „Възраждане“ Ви кани на изложба живопис „По калдъръма“ на Емилия Арабаджиева. „Почти няма пловдивски художник, който да не се е изкушил да живописва Стария град. Прави го, доста целенасочено и Емилия. Тя е подходила почти фотографски към темата, за да бъде максимално искрена и обективна. Старите къщи се нижат пред зрителя, като стари спомени и той не може да остане безучастен към тях, защото картините го връщат към преживени красиви моменти от живота му. Старинните интериори на възрожденските домове също допринасят с обаятелни импулси върху лирично настроения зрител и му подсказват красиви тайни от живота на хората от отминалите времена. Изложбата е един чаровен импулс в живописната история на града ни. И е повод да тръгне човек по калдъръма на Стария град“, споделя галеристът Краси Алексиева.

В галерия „Аспект“ беше открита самостоятелната изложба на известния пловдивски художник Румен Манолов, с която той отбеляза своята 60-та годишнина. Експозицията е обединена под мотото „Пространства“ и в нея авторът е включил картини, създадени през последните няколко години. „Пространства“ – градската тематика, поднесена с финеса на монохромността и майсторското изображение; любовта и преклонението пред магията на родния Пловдив, който е основен обект на изобразяване в неговите платна. Не бих могла да изтълкувам творчеството на Румен Манолов по-добре от голямата Светла Москова: „Много бързо той улови собствения си пулс. Усети магията на монохромните гами, от които неочаквано се раждат контрастни хармонии, графично изявени форми, играта на „гоненица“ между слънцето и сянката, тайнството на градския пейзаж. Градът премрежил очи в лятна следобедна сиеста, с меки, полегнали върху паважа отражения на покривите; сребриста тишина на притихналия вятър в голите клони на декемврийско утро; усмихнат щастливо слънчев лъч намигащ в отворения прозорец на светло пролетно утро; градът в прошарените сенки на есенно безоблачно небе…Наистина, може да се пише поезия по „сценария“ на руменовите живописни платна.“ Всичко това и още много ще открие зрителят в картините на Румен Манолов, ще се наслади на късчета от вълнуващи пловдивски пейзажи, а защо не и да занесе част от тази красота в дома си. Изложбата ще остане в галерията до 2 април.

На 20 март беше открита и изложбата на Ангел Каравланов „Път към изконното“.  Мистиката изтичаща през същността на Ангел е необичайно интригуваща – израз на непознаваемото. Недоловимо обединена от мъдростта на Българския корен. Мястото, където ще можете да видите акрилните платна и каменните пластики на Ангел Каравланов е арт пространството „Абсолютни Творения“, квартал Капана, ул. „Георги Бенковски“ 30.Изложбата „ОТВЪД“, с която галерия „Резонанс“ ще отдаде почит към живота и творчеството на Иван Генов /1959–2023/, ще бъде открита на 22 март. Ето какво споделя галеристът Тони Димитрова „През изминалата година обещах на Иван изложба за рождения му ден. Трябваше да навърши 64 години. Но си тръгна по-рано…Неразбран, разнежено тъжен, притихнал. Бяхме неизказано близки по душевност. Мисля, че липсва на цялата тази артистична общност, която се беше докоснала до неговата ненатрапчива Вселена. Сега изпълнявам обещанието си от отминалото време. ДА СИ СПОМНИМ ЗА ИВАН. Вместо на рождения му ден ще представя възпоминателната експозиция ОТВЪД на рождения ден на галерия Резонанс, с която той беше дълбоко свързан. Която му даде възможност за артистични изяви като самостоятелни изложби, участие в арт фестивали и кураторски проекти. Така произведенията му пътуваха до Антарктида, Австралия, Венеция, Матера, Берлин, Братислава.
Нарекох изложбата му ОТВЪД. Ясно защо. Не само че той рисува сега в отвъдното синевата на небето със своето любимо синьо. Не само… Склонен към съзерцание и в земния си живот, той като че ли живееше в един друг отвъден свят, вглъбен в себе си отвъд малките ни личностни битувания. Творбите му – самородни и самобитни, сякаш недоизказани, като че ли идваха отвъд и излъчваха послания отвъд видимото. Като сияние, като блик отвътре, което си е вътрешното отвъд. В тях болката, свободата, неизбежното, драматичното, мистичното, любовта, ангелите бяха интерпретирани отвъд всеобщите представи. Изтънчено, с фини вибрации. Емоционално положения колорит издаваха болезнен копнеж към красота и любов като поетично и метафорично въздействаха върху чувствителната публика. Пределно обобщени чрез синкретичния му изобразителен език платната на Иван предават идеята за емоционално споделен свят, който обзема всичко тукашно и отвъдно. Отвъд граничното е онова измерение, което осмисля свещеното време и сакралното пространство чрез особеното Иваново синьо отвъдно.
Финисажът на 19 април ще съвпадне с края на земния път на Иван преди една година. Откриването на изложбата ОТВЪД на Иван Генов ще продължи с концерт на неговия много близък приятел – големия музикант Николай Иванов Ом.“

На 26 март в галерия „Савов“ ще бъде открита изложбата на Станислав Божанков „ОТНОВО ПЛОВДИВ (ПРЕДЧУВСТВАЙКИ ДЖАЗ)“. „Отново Пловдив… Пролетен, вълнуващ, шарен, аристократичен. Такъв какъвто си е бил винаги – истински духовен, благотворен, лекуващ душите. Сред спокойно ферментиращи енергии от цивилизационни сблъсъци, фрагменти и артефакти, сред същите безименни места, хора и улички, в които просто се „потъва“ – с Любов, от Любов, и в Любов. Незабравена, но и намерена отново…
Отново в Пловдив… С една друга, различна, „цветна“ изложба, инспирирана от джаза. След последните две, „черно-бели“, почти концептуални. Едната от тях в София, а другата в Кюстендил, в Пирговата кула, уникално отбранително съоръжение от ХV век. Вълнуващо пространство, изпълнено с мистична светлина и усещане за архаика и първичност, предразполагащи към друг вид размисъл и визуален разказ.
Отново в Пловдив… Предчувствайки джаз… Спонтанно възникнали „цветни“ емоции, пресъздадени чрез моментните жестове на субективната чувствителност и експресия. Импровизации, изградени по законите на свободното композиране в търсене на своеобразна атмосфера. Настроения и образни внушения, асоциативни по своята същност и разположени в един по-широк диапазон от усещания… Такива, каквито могат да бъдат предчувствани единствено в абстрактен контекст – независимо дали визуален или музикален. Иначе казано, един опит за визуализиране на „пълната свобода“ чрез единствения път към нея – пътят на свободната интуитивна импровизация…“, споделя Станислав Божанков.

Галерия „Червеното пони“ ще бъде представена изложбата на Любен Хранов, която е под надслов „Метафизични пространства“. Любен ще ни въведе в своя живописен свят, завладян от символи и нежност. Вернисажът ще се състои на 29 март от 18.00 до 20.00 часа.

До 27 март в галерия „Дяков“ можете да видите живописната изложба „Приятели“, която е посветена на напусналия ни наскоро прекрасен асеновградски живописец Геракси Гераксиев и на неговия приятел Аспарух Сърбов.

А в галерия U P.A.R.K. ще се насладите на великолепните абстрактни платна на Атанас Парушев и живописта на Гълъб Гълъбов.

В галерия „Готи“ можете да видите изложбата „Свързани пространства“
на Фикрет Окан. Художникът живее в Долината на розите и обича да рисува всичко, свързано с розобера и празника на розите. Това е една от любимите теми на Фикрет. Когато съзерцаваме неговите моми розоберачки, облечени в български народни носии, усещаме аромата на рози, уюта на селския бит и идилично спокойствие, но сякаш долавяме и лека носталгия по време, когато връзката със земята е била приоритет и ежедневие. Прекрасен портретист, той обича да улавя емоциите на хората и да ги превръща в друга основна тема на своите работи. Фикрет рисува реални хора, които среща в ежедневието си – мъже, жени, деца, старци, но всеки нарисуван от него образ е не просто портрет, а картина с настроение – когато гледаме неговите платна ние сме толкова завладени от майсторството му, че неусетно се озоваваме в друг свят, в други пространства и започваме да се питаме: коя е тази жена, къде сега са тези хора, как се развива живота им, какво се случва с тях?! Картините на художника живеят собствен живот.
Те ни подтикват към съзерцание, потъваме в мисли пред всяко платно и сякаш искаме да прекрачим прага на създаденото от автора пространство и да почувстваме живота там. Първоначалното възхищение от майсторството на автора прераства в чувства, които пораждат съдбите на хората от неговите картини. Изникват въпроси и емоции. Неусетно сме прекрачили „прага“ на платното и се озоваваме в света на художника – хем сме тук, в галерията, хем сме и там, в неговата картината и сякаш искаме дълго да останем там. Авторът свързва двете пространства – реално и картинно – в едно. Изпълнени с много чувства, красота и хармония или страдание и печал, ние никога не можем да останем равнодушни пред неговите картини. Живописта на Фикрет Окан показва голям житейски опит. Великолепен колорист и рисувач, Фикрет изгражда на пръв поглед спокойни композиции, но с много силно въздействие. Дали в картината му ще има една, две или много фигури, те винаги въздействат много силно и много емоционално. Картините му са много живи, но ни представят и другата страна на живота: страданието, носталгията, бедността – и всичко това е толкова истинско, защото е преживяно. Специално внимание заслужават и пейзажите на Фикрет – те са като късчета от рая. Независимо дали рисува природа, църкви, стари къщи – те отново са толкова истински и носят история и настроение, говорят ни със същата сила, както и портретите му. В пейзажът от с. Софийци се вижда родната къща на Фикрет. Река Тунджа и с. Габарево също заемат важно място в творчеството му. Живописването от натура заема особено място и афинитет в творчеството на Фикрет, но като художник той не се ограничава само с това. Затова и настоящата изложба се казва „Свързани пространства“ и е разположена и на двата етажа на галерия „Готи“. Фикрет притежава способността да ни въвлече и в друг негов свят – чисто абстрактната фантазия, представена в реални пространства. На пръв поглед двете части – реализъм и абстрактност – са напълно противоположни и сякаш са от двама различни творци. Но почеркът, емоцията, вниманието към детайла и навлизането в дълбоки подробности, често неуловими на пръв поглед, говори само за голямо майсторство и владеене на изразните средства в живописта.
И в реализма, и в абстракното Фикрет е вложил много талант, труд и време. Но, според мен, за да създадеш толкова убедителни абстрактни пространства е необходимо първо да е овладяна реалността, а Фикрет това го е постигнал със съвършенство. Затова неговите абстрактни картини са разгръщане и надграждане на уменията и таланта му на художник и творец. Те притежават също толкова голяма сила и убедителност, както портретите. Абстрактните платна на художника показват, че за неговото творчество няма граници, както и няма граници за полета на неговата фантазия. Фикрет Окан обича да влага в своите картини предмети с история, носещи емоцията на отминали времена. Той използва различни материали: често рисува върху различни дървени части от стари мебели, врати, дори върху дървена диканя, в която още са останали част от камъните. Използва стари ключове, железни части от стари сечива и дървени рамки отпреди повече от 100 години. Така хем вдъхва нов живот на тези наситени с история и емоции вещи, хем създава нещо ново и уникално, лично негово си и прекрасно.
Обединени в неговото живописно творчество са различни времена и пространства, които в тази изложба авторът свързва в една съвършена симбиоза и им дава нов живот. Изложбата „Свързани пространства“ може да бъде видяна до 7 април в галерия „Готи“.

Предишна СтатияИзложби в Пловдив през февруари
Следваща СтатияС празнично шествие откриват площад „Театрален“
Позната като Ваня Трингова, зодия рак според астрологичния хороскоп и спектрален вълшебник, според календара на маите. Един от най-близките ми приятели ме нарича Вихра, защото според него това име най-пълно отразява характера ми - темпераментен и непокорен, раздаващ се, обичащ силно и истински, създаващ настроение сред околните, но и неприеман от хората с консервативно мислене. Всички знаят, че Пловдив е град, който се слави с невероятен дух и аз имам скромната амбиция да го уловя във вихъра от изложби, концерти, театрални постановки и всякакви културна събития. Творческата атмосфера в Пловдив силно допада на моята енергия. Това е и основната причина, която от години ме кара да работя за популяризиране на всичко, което се случва в културния живот на града. Много ми се иска да направя съпричастни към този дух и тази енергия колкото се може повече хора, не само в града под тепетата, но и в цялата страна. Да ги накарам да се докоснат до стойностното изкуство и да обърнат поглед навътре в душата си, където да открият красотата и любовта. И ще бъда истински щастлива, ако поне мъничко съм успяла да го направя.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете вашият коментар!
Моля, въведете вашето име