Тридневният фестивал „Капана фест“, който скоро реализира и есенното си издание,  изпълни емблематичния пловдивски квартал с многобройни събития – от музика и танци, през кино и литература  до базар на занаята, ърбън арт и активна социална благотворителност.

За раждането на идеята, организацията, прекрасните моменти, но и проблемите, разговаряме с Никола Сивков, главният „виновник“, за да се случи „Капана фест“ в Пловдив:

  • Идеята възникна преди две години, когато дойдохме в „Капана“, за да направим магазин за арт облекла. Пътувал съм многото в чужбина и знам, че на такива места е изключително подходящо да се правят подобни арт събития. Защото те провокират младите хора, които искат да се събират на едно място, да им се създава приятно настроение и естествено, да ги стимулира да купуват от нещата, които се продават на това място. Разбрах, че този квартал има огромен потенциал и реших да се възползвам от него. Чрез тази инициатива едновременно стимулираме нашия основен бизнес, а от друга страна помагаме на хората, които имат различни обекти тук, да се развива и техният бизнес. Това е един модел, който работи добре за всички и подпомага икономическото развитие на квартала и го популяризира сред хората. Облеклата, които ние предлагаме, също са произведение на изкуството. За това решихме, че насочеността на фестивала ще е именно към представяне на различни артистични гилдии и творчески проекти. Поговорихме с хората, които имат различни магазинчета, работнички и ателиета тук и те, също като нас прегърнаха идеята, защото осъзнаваха огромната необходимост да се оживи квартала и да му се даде едно по-широко популяризиране. Кварталът имаше нужда да се обживи и да създаде нормална среда за работа. Кръстихме фондацията си „Souls City“ („Душата на града“), защото именно Капанът е мястото в идеалния център, което може да се нарече истинската душа на Пловдив. Капанът е едно магическо място и без него градът няма да е същия. В екипа на фондацията са включени десетина човека, които се грижат за организацията. Има дизайнери, озвучители, музикални селекционери. Аз основно се занимавам с мениджърската дейност, координирам основните звена и каня музикалните групи, които участват във формата. Работя ексклузивно с по-голямата част от българските музиканти. Голям меломан съм и смятам, че фестивалът трябва да са развива основно в музикално направление. Първото издание на феста беше четири дни, а второто, което приключи скоро, беше три. Участваха различни по стилове групи и формации като Blues Traffic, Подуене Блус Бенд с Васко Кръпката, Иво Матеев, Miss Elly & The Orchestra. Основната сцена посрещна гости като гласа на българския соул – Белослава, уникалните соул и хип-хоп изпълнения на бенда Тhe Gang водени от емблематичния вокал на Бобо, Деси Андонова, позната ни от Phuture Shock, този път в компанията на електрик фюжън триото Hight Time, а неделният ден, който беше отделен за фолклор, започна с великолепния Академичен народен хор с диригент Константин Бураджиев и беше закрит от емблематичния Теодосий Спасов Фолк Квинтет. По време на събитието имаше много интересни и кокетни малки базарчета, които бяха разпръснати из целия квартал, опитваме се да развиваме и стрийт културата и за това имахе доста проекти с графити. Но това са истински произведения на изкуството, които всеки може да види и да оцени. Имаше и конкурс за най-добър дизайн. Ние просто се стремим да се развиваме във всички направления. Хората се забавляваха! Имаше много хора, които пристигнаха от цялата страна. Беше един истински празник и това ме мотивира да продължавам да работя в тази посока и да се развивам. За следващото издание съм замислили много нови идеи и провокации. Но, както е ясно за всички, изкуството не може да се развива без средства.
  • От къде получихте нужното финансиране?
  • Основно от спонсори и от общината, която ни отпусна 4000 лв. Истината е, че ние се стремим да каним известни музиканти, актьори, художници и танцьори и за това бюджетът ни не е малък. Няма да скрия, че срещнахме разбиране от участниците, защото и те искаха да подкрепят нашата добра идея и ни направиха доста отстъпки. Но не искам да подмина и една тема, която дразни и провокира много хора, които се опитват да правят подобни събития в града. Според мен събитията, които организира „Едно“ са под всякаква критика, защото те генерират голям бюджет от парите на гражданите на града, които обаче се харчат безкрайно несправедливо. Познавам някои от участниците в „Ахитекчър уик“, които са получили средства колкото да покрият само материалите за своите проекти. Направил съм си труда да проверя как разходите на органазаторите са многократно завишени и са изписани двойно и тройно по-високи суми. В никаква случай не смятам, че това е коректно и смятам, че трябва да има някакъв контрол, за това как се изразходват дадените от общината средства. Нашият фестивал събра за три дни 40 ооо души, а на А. Асенов 2000, човека. Не е логично да се дават на едни фестивали 300 000 лв., на други 4000 лв., а крайният продукт на финансираните с много по-малки суми да е в пъти по качествен. Това просто е скандално и се надявам, че ще се промени във времето. Аз мисля, че е желателно хората, които се наемат да организират каквито и да било събития, да имат някакъв бизнес и да покажат, че могат да ръководят група от хора. Да докажат, че могат да се справят с ръководенето на мащабни проекти. Когато човек има частен бизнес, той има интерес да помага не само на себе си, а и на другите, с които си партнира. За да може бизнесът му да се развива, а не да създава некоректни партньорски взаимоотношения, защото това много бързо ще доведе до крах и на неговия бизнес. Съгласете се, че всеки един бизнес има нужда от подкрепа. Както моят магазин, така и бакалията или магазинът за сувенири. Това, за което апелирам е, нека хората да правят събития, но да използват парите, които им се дават по предназначение, а не да ги прибират за себе си или да ги раздават на други, странични лица. Притеснява ме, че тези процеси стават изключително очевадни и с демонстрация на абсолютно безхаберие, което определено демотивира хората и ги кара да се отказват да предприемат каквото и да било за развитието на културния живот в града. Мен пък това ме стимулира и въпреки всичко искам да покажа едно ниво, което те не могат да постигнат. Искам да покажа как могат да се правят събития, които не са проформа. След „Капана фест“, тези лица бяха доста смутени, защото видяха, че или трябва да започнат да догонват нашето ниво, или просто трябва да се откажат. Защото не е коректно да вземаш много пари и да не предлагаш нищо. Това все пак не е дарение, нали? И смятам, че това поведение е обидно не само към мен, но и към всички хора, занимаващи се с културен бизнес в града, както и със самите граждани. Нека да развиват събитията си, но нека условията, при които всички работят да са, ако не еднакви, то поне да няма толериране на определени кръгове, за сметка на всички останали. И въпреки всичко, аз отново съм пуснал проект за кандидатстване по финансирането на събития от културния календар на Пловдив за следващата година. Защото нашата амбиция е да доведем тук истински звезди от световна класа и да превърнем фестивала в един уникален уличен карнавал, който по нищо няма да отстъпва на подобни фестивалипо света. А те са изключително популярни в Германия, Испания и други европейски държави. Това ще докара и огромна публика в града, а и много гости от чужбина ще искат да посетят събитието.
СПОДЕЛИ
Предишна СтатияПловдив с най-динамично развиващ се туризъм
Следваща СтатияИвайло Михайлов се снима с Дон Матео в Сполето
Vanya Tringova
Позната като Ваня Трингова, зодия рак според астрологичния хороскоп и спектрален вълшебник, според календара на маите. Един от най-близките ми приятели ме нарича Вихра, защото според него това име най-пълно отразява характера ми - темпераментен и непокорен, раздаващ се, обичащ силно и истински, създаващ настроение сред околните, но и неприеман от хората с консервативно мислене. Всички знаят, че Пловдив е град, който се слави с невероятен дух и аз имам скромната амбиция да го уловя във вихъра от изложби, концерти, театрални постановки и всякакви културна събития. Творческата атмосфера в Пловдив силно допада на моята енергия. Това е и основната причина, която от години ме кара да работя за популяризиране на всичко, което се случва в културния живот на града. Много ми се иска да направя съпричастни към този дух и тази енергия колкото се може повече хора, не само в града под тепетата, но и в цялата страна. Да ги накарам да се докоснат до стойностното изкуство и да обърнат поглед навътре в душата си, където да открият красотата и любовта. И ще бъда истински щастлива, ако поне мъничко съм успяла да го направя.

7 КОМЕНТАРИ

  1. А какво точно предлага „Капана фест“? Едни и същи музиканти , едни и същи хора и миризма на скара. От сега мога да ти кажа, кои ще са участниците другата година. Да не говорим иза китайските хеви метъл чаши на уж hand-made базара. Организатора като иска да взиам повече пари, да си наеме екип, да му напишат проект и да го защити. Евро програми и фондове бол. Да не говорим, че ако не бяха Vesselina Sarieva и „Едно“ едва ли някой щеше да е чувал за Капана , а още по-малко да е направил каквото и да е , за да го превърне в това което е днес. Има много неща,които не харесвам в ЕДНО или в други подобни организации, но не може да се отрича това, което правят за града. Завистта е голямо нещо.
    На който и дае безплатен концерт, защото събитието в „Капана“ не е нищо по-различно биха дошли толкова хора. Важното е сеир да има. Никой не мисли за устойчиво развитие , културен календар и тн.

    • И какво точно са постигнали г-жа Сариева и цялата група на „ЕДНО“? Айде ако обичате, стига с алабалистиките и общите приказки, ами да си говорим по същество! Защото не отскочите до София и разпитай за Асен Асенов и какво е сътворил там, но най-вече с какви очи гледат на него. Изключително невежо е да се твърди, че той и организацията му са последна (или единствена) инстанция. Интересно какви са Вашите очаквания от подобен фестивал, като КАПАНА ФЕСТ? Значи по Вашата логика, по-добрия и полезен вариант за града ни е да има повече „предприемачи“ като г-н Асенов и пасмината му (без извинения), които да строят кухи проекти (с изключително спорна културна и арт стойност), създадени с цял източване? Това ли ще предложим 2019 на гостите на Пловдив? Сухата река или Плажът на Марица!? Ако имате елементарни познания по бизнес и инвестиции (които аз имам и за това си позволявам да говоря) ще пресметнете лесно, кой проект има повече потенциал – 300 000 за изключително непопулярен фестивал, който залага на аудитория от не повече от 3000 човека или мястото на което се събират дестки хиляди!? Тук става въпрос не за „проекти“ а за пари от общинският бюджет, който функционира по съвсем различен начин, но това не Ви попречи да се изкажете неподготвено.

  2. Постноменклатурна култура. Дървената сцена в така нареченото „ядро“ е съградена от колци за домати, които до следващата пролет ще са изгнили. Каква ли е стойността, материала и срока на годност по проект. Нещо елемтарно на пръв поглед, което илюстрира чудесно начина, по който се работи. Концертите приятни бяха, всичко друго – битак на суетата и безделието.

  3. Аз съм ЗА всеки да организира каквото и както си иска, и да си жъне не/успехите, стига да харчи своите пари за това, но всеки лев, който Общино Пловдив дава е наш и трябва да бъде харчен отговорно. Добре е хората да се интересуват колко плащат за тези фестивали и придобивкте които се появяват покрай тях (под придобивки имам предвид неща като „Ядрото“ и „Плажа“ в коритото на Марица), защото никой не трябва да отрича постигнатите успехи, но все пак трябва да се знае на каква цена са постигнати.

  4. Всеки трябва да може да организира каквото и както си иска, но когато става дума за нашите пари, дадени през общината, задължително трябва да се наблюдава ефективността с която са похарчени. Не е хубаво да се отричат постиженията на събитията, но е повече от добре да се знае цената за постигането им.

  5. Коментарите много често излизат от просто коментар на статия, както и се случва, за това ще опитам да коментирам само изказването на Никола Сивков. Само като увод да кажа, че съм фен и на „капана фест“ и на фестивалите на ЕДНО и на всички останали фестивали в Пловдив последните няколко години. Определено съм фен и на разнообразието. Няма да ми е приятно да ходя само на „Капана фест“ или само на „Черната кутия“ (да речем). Относно отпускането на средствата, може би са много тези, които са дадени на фондация ЕДНО за трите фестивала (аз лично не знам колко са – само в медийте постоянно се споменават 300 000 лв.), в статията Никола също я приема тази сума – значи може и да са толкова. Само, че определено кв. Капана от 2-3 години се дават пари за настаняване на артисти и творци без да плащат наем на помещението, също така се и оправи цялата инфраструктура т.е. общината не е като да не дава пари за Капана. Та вече каквото и да правиш там, то определено може да генерира средства, тъй като има благоприятната инфраструктура или с други думи с една добра организация (каквато бе на „Капана фест“) имаме хиляди хора – разбираемо е, кв. Капана вече е приятен за разхождане (благодарения и на заведения като „Котка и Мишка“ и „1890“ – без тях щеше да си е малко пустичко през делничните дни). Така че за да обобщя, ще кажа че фестивалите и събитията, които се случват (да не забравяме и Инкубатор) са разнообразни, често безплатни и това, че някои е защитил проект за повече средства от общината – днес е така, утре може и да не е. Цената всеки сам си я вдига и сваля. Ще си позволя да дам един малко странен пример за кв. Капана и „Капана Фест“ – това е като да имаш фейсбук, като поле с милярдите му фенове и да създадеш игра „Белот“ и за два часа да събереш 20 милиона потребители. Събираш ги, защото има фейсбук, не само защото си направил страхотна визия на играта.

  6. Браво майна, нещата трябва да се казват директно, а не като гъзолизниците на Тотев и Стоянов, с които си въртят далаверите, а същевременно ни правят на глупаци и говорят зад гърбовете на хората.
    Пълна подкрепа за Капана фест и Вас и ВЪН АСЕН и кликата му от Пловдив. Да си ходи в Тутракан!!!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете вашият коментар!
Моля, въведете вашето име